Pagina's

donderdag 6 oktober 2011

pinkribbon

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten is Oktober 'de maand van de borstkanker'. Pink Ribbon zorgt ervoor dat er extra aandacht wordt besteedt aan borstkanker. Er word geld ingezameld voor meer/beter onderzoek, en men wordt meer alert gemaakt. Je krijgt meer informatie over borstkanker, de collectante komt langs en in een aantal winkels zoals de etos kun je dingetjes kopen waarvan de helft van het geld naar het onderzoek van borstkanker gaat. In oktober zien we erg veel roze. Om Pink Ribbon te steunen kun je natuurlijk geld doneren. Maar in winkels zoals de etos zien we ook veel leuke dingen. Dingen zoals; armbandjes, een sjaal, lipgloss en nagellakken. Ik zou zeggen neem eens een kijkje bij de etos en scoor iets voor jezelf waarmee je ook nog een goed doel steunt.

pink ribbon sjaal

Elk jaar koop ik iets waarmee ik Pink Ribbon steun. Het geeft toch een fijn gevoel. Sinds vorig jaar ben ik met m'n neus op de feiten gedrukt als het om kanker gaat. En laatst nog een keer. Dan wil je al helemaal wat doen om Pink Ribbon te steunen. Iedereen kent waarschijnlijk wel iemand die kanker heeft, en dat is juist het nare. Het treft zoveel mensen!
Zelf heb ik toen ik in de 1e klas zat. Dat is nu zo'n 5jaar geleden. 1300 euro voor KIKA opgehaald. Omdat ik samen met een vriendin de school bewust wilde maken dat het niet nodig is met Kanker te schelden. En ik hoop dat iedereen het daar met me eens is. Ik heb het zelf ook een tijd gedaan, waar ik heel veel spijt van heb. Als je in je familie of vriendenkring te maken krijgt met kanker dan let je wel beter op! Tenminste als ik voor mezelf spreek.



Natuurlijk zit niemand te wachten op kanker. En ga je er ook niet van uit dat je het zelf zou krijgen maar je kunt jezelf maar beter onderzoeken. En dat kan beter te vroeg dan te laat. Ik heb hier het zelfonderzoek voor jullie overgetypt uit het blaadje 'MOOI' van de etos. Zodat iedereen het kan lezen en zich er ook van bewust is hoe het moet.

Zelfonderzoek voorkomt of ontdekt borstkanker niet. We is het zo dat, hoe eerder de ziekte wordt opgespoord, hoe groter de kans is op genezing. Zorg dat je vertrouwt bent met je eigen borsten en ga naar de dokter bij een voelbare of zichtbare verandering. Bedenk wel dat de meeste borstafwijkingen onschuldig en goedaardig zijn.

Wil je zelf je borsten onderzoeken? Doe dat dan een week na je menstruatie. Menstruatie kan er voor zorgen dat je borsten namelijk gezwollen en pijnlijk zijn.

  1. Bekijk je borsten nauwkeurig in de spiegel. Zijn er veranderingen zoals rimpels, zwellingen, een kuiltje of verkleuring? Is de tepel ingetrokken, komt er afscheiding uit? Leg nu je handen achter je hoofd en kijk nog eens goed. Zie je nu een verandering?
  2. Leg je linkerarm achter je hoofd en je rechter hand op je linkerborst. Begin rechtsboven, ga daarna naar rechtsonder, dan linksonder en eindig linksboven. Maar met vier gesloten en gestrekte vingers van je rechterhand kleine ronddraaiende bewegingen van de rand van je borst naar de tepel toe. Buig voorover en ondersteun de gehele linkerhand. Tast de borst met je vlakker rechterhand rondom af. Zo controleer je het dieper gelegen weefsel op veranderingen.
  3. Doe hetzelfde met je rechterborst.
  4. Blijf voorover gebogen staan en laat je linkerarm ontspannen hangen. Druk met de handpalm van je rechterhand je borst licht naar het midden. Controleer met je gestrekte vingers de linkeroksel op knobbeltjes of verdikkingen.
  5. Doe hetzelfde met je rechterborst.

Bij elke voelbare of zichtbare verandering wordt je aangeraden je huisarts te plegen.


Met dit artikel wil ik er niet voor zorgen dat je, je ernstig zorgen gaat maken! Ik wil er alleen mee duidelijk maken dat je moet blijven opletten!
Zelf ben ik 18jaar en vind mezelf nog te jong dit te gaan doen. Maar als ik de leeftijd van 25 jaar bereikt heb. Wil ik dit wel gaan doen. Je weet het maar nooit. Doen jullie dit al? Ga je dit doen? Geef je mening bij de comments.

1 opmerking:

beautyforgirls zei

Ik vind die armband echt heel erg leuk!
Liefs, xxx

Een reactie posten